Blog Cecilia Angheluta

< Inapoi

OUG 125/2011 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal

06-01-2012         Tipareste        Trimite prin email

OUG 125/2011 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal

In vederea respectarii angajamentelor asumate de Guvernul Romaniei in Scrisoarea de intentie si in Memorandumul tehnic de intelegere incheiate ca urmare a Aranjamentului stand-by de tip preventiv dintre Romania si Fondul Monetar International, referitoare la reglementarea si supravegherea sistemului financiar, precum si la implementarea unor masuri de reducere a numarului foarte mare al persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, prin anularea inregistrarii in scopuri de TVA a contribuabililor care ori nu desfasoara nicio activitate, ori nu depun deconturi de TVA la termenele prevazute de lege,tinand seama de necesitatea perfectionarii continue a legislatiei fiscale, de conjunctura economica actuala, de principalele caracteristici ale politicii bugetare a Romaniei in perioada urmatoare, care vor fi subordonate obiectivelor de sustinere a cresterii economice,
luand in considerare faptul ca neadoptarea si nepublicarea pana la data de 31 decembrie 2011 a actelor cu putere de lege cu privire la cadrul fiscal de determinare a profitului impozabil pentru contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara conduc la:
• imposibilitatea institutiilor de credit de a duce la indeplinire obligatiile care deriva din noile prevederi legale, ca urmare a modificarilor reglementarilor contabile;
• imposibilitatea elaborarii in timp util a legislatiei secundare, cu consecinte negative asupra institutiilor de credit in ceea ce priveste managementul financiar si planul afacerilor,
tinand seama de necesitatea clarificarii tratamentului fiscal aplicabil contribuabililor declarati inactivi si celor a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata,
avand in vedere necesitatea acordarii deductibilitatii limitate in procent de 50% in cazul cheltuielilor privind combustibilul pentru anumite vehicule rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv transportului rutier de persoane, precum si a TVA aferente achizitiei vehiculelor respective si a combustibilului consumat de acestea, pentru care Romania a consultat Comitetul TVA,
avand in vedere necesitatea alinierii la acquis-ul comunitar a prevederilor nationale referitoare la taxarea inversa pentru deseuri, in vederea diminuarii fenomenelor de evaziune fiscala,
luand in considerare necesitatea reglementarii unui sistem simplificat de impunere a veniturilor realizate de catre persoanele fizice a€” proprietari de camere inchiriate in scop turistic,
intrucat se impune revizuirea sistemului actual de impunere a veniturilor obtinute de persoanele fizice din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, in sensul simplificarii acestuia,
intrucat se impune asigurarea atingerii nivelului minim obligatoriu de accize conform graficului asumat prin documentul de pozitie adoptat in cadrul negocierilor de aderare la Uniunea Europeana, pentru preintampinarea declansarii procedurii de infringement,
in contextul in care este necesara continuarea simplificarii si unificarii legislatiei si a administrarii contributiilor sociale obligatorii datorate de persoanele fizice,
avand in vedere necesitatea eliminarii dificultatilor de natura tehnica aparute in aplicarea actului normativ supus modificarii si completarii,
in considerarea faptului ca aceste elemente constituie situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata si vizeaza totodata interesul public,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. I
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 2, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Contributiile sociale reglementate prin prezentul cod sunt urmatoarele:
a) contributiile de asigurari sociale datorate bugetului asigurarilor sociale de stat;
b) contributiile de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
c) contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
d) contributiile asigurarilor pentru somaj datorate bugetului asigurarilor pentru somaj;
e) contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorata de angajator bugetului asigurarilor sociale de stat;
f) contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, datorata de persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajator potrivit art. 4 din Legea nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare."

2. La articolul 7 alineatul (1), dupa punctul 14 se introduce un nou punct, punctul 14^1, cu urmatorul cuprins:
"14^1. impozitul pe profit amanat a€” impozitul platibil/recuperabil in perioadele viitoare in legatura cu diferentele temporare impozabile/deductibile dintre valoarea contabila a unui activ sau a unei datorii si valoarea fiscala a acestora;".

3. La articolul 7 alineatul (1), dupa punctul 33 se introduce un nou punct, punctul 34, cu urmatorul cuprins:
"34. Contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara pentru determinarea valorii fiscale vor avea in vedere si urmatoarele reguli:
a) pentru imobilizarile necorporale, in valoarea fiscala se includ si reevaluarile efectuate potrivit reglementarilor contabile.
In cazul in care se efectueaza reevaluari ale imobilizarilor necorporale care determina o descrestere a valorii acestora sub valoarea ramasa neamortizata stabilita in baza valorii de inregistrare in patrimoniu, valoarea fiscala ramasa neamortizata a imobilizarilor necorporale se recalculeaza pana la nivelul celei stabilite pe baza valorii de inregistrare in patrimoniu;
b) in cazul in care se trece de la modelul reevaluarii la modelul bazat pe cost, in valoarea fiscala a activelor si pasivelor stabilita potrivit regulilor prevazute la pct. 33, cu exceptia mijloacelor fixe amortizabile si a terenurilor, nu se include actualizarea cu rata inflatiei;
c) in cazul in care se trece de la modelul reevaluarii la modelul bazat pe cost, din valoarea fiscala a mijloacelor fixe amortizabile si a terenurilor se scad reevaluarile efectuate potrivit reglementarilor contabile si se include actualizarea cu rata inflatiei;
d) pentru proprietatile imobiliare clasificate ca investitii imobiliare, valoarea fiscala este reprezentata de costul de achizitie, de productie sau de valoarea de piata a investitiilor imobiliare dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport la data intrarii in patrimoniul contribuabilului, utilizata pentru calculul amortizarii fiscale, dupa caz. In valoarea fiscala se includ si evaluarile efectuate potrivit reglementarilor contabile. In cazul in care se efectueaza evaluari ale investitiilor imobiliare care determina o descrestere a valorii acestora sub valoarea ramasa neamortizata stabilita in baza costului de achizitie/productie sau valorii de piata a investitiilor imobiliare dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, valoarea fiscala ramasa neamortizata a investitiilor imobiliare se recalculeaza pana la nivelul celei stabilite pe baza costului de achizitie/productie sau valorii de piata, dupa caz, a investitiilor imobiliare."

4. La articolul 11, alineatele (1^1) si (1^2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(1^1) Contribuabilii declarati inactivi conform art. 78^1 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor si taxelor prevazute de prezenta lege, dar nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate in perioada respectiva.
(1^2) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabili dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform art. 78^1 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita."

5. La articolul 11, dupa alineatul (1^2) se introduc doua noi alineate, alineatele (1^3) si (1^4), cu urmatorul cuprins:
"(1^3) Contribuabilii carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b)a€”e) nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate in perioada respectiva, dar sunt supusi obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VI, aferenta operatiunilor impozabile desfasurate in perioada respectiva.
(1^4) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabilii carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b)a€”e) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita."

6. Dupa articolul 19^2 se introduce un nou articol, articolul 19^3, cu urmatorul cuprins:
"
Reguli fiscale pentru contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara Art. 19^3
Contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara pentru determinarea profitului impozabil vor avea in vedere si urmatoarele reguli:
a) pentru sumele inregistrate in rezultatul reportat din provizioane specifice, ca urmare a implementarii reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara ca baza a contabilitatii, se aplica urmatorul tratament fiscal:
1. sumele inregistrate in soldul creditor al contului A«Rezultatul reportat din provizioane specificeA», reprezentand diferentele dintre valoarea provizioanelor specifice determinate la data de 31 decembrie 2011 potrivit Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 3/2009 privind clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, cu modificarile si completarile ulterioare, si ajustarile pentru depreciere, evidentiate la data de 1 ianuarie 2012 potrivit Standardelor internationale de raportare financiara, aferente elementelor pentru care au fost constituite respectivele provizioane specifice, sunt tratate ca rezerve, acestea urmand sa fie impozitate potrivit art. 22 alin. (5);
2. sumele inregistrate in soldul debitor al contului A«Rezultatul reportat din provizioane specificeA», reprezentand diferentele dintre valoarea provizioanelor specifice determinate la data de 31 decembrie 2011 potrivit Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 3/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, si ajustarile pentru depreciere, evidentiate la data de 1 ianuarie 2012 potrivit Standardelor internationale de raportare financiara, aferente elementelor pentru care au fost constituite respectivele provizioane specifice, reprezinta elemente similare cheltuielilor, in mod esalonat, in transe egale, pe o perioada de 3 ani;
b) pentru sumele inregistrate in rezultatul reportat provenit din actualizarea cu rata inflatiei, ca urmare a implementarii reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara ca baza a contabilitatii, se aplica urmatorul tratament fiscal:
1. sumele nete inregistrate in creditul contului rezultatul reportat din actualizarea cu rata inflatiei a mijloacelor fixe amortizabile si a terenurilor sunt tratate ca rezerve, cu conditia evidentierii intr-un analitic distinct a acestor sume, acestea urmand sa fie impozitate potrivit art. 22 alin. (5);
2. sumele inregistrate in creditul contului rezultatul reportat din actualizarea cu rata inflatiei a activelor, cu exceptia actualizarii cu rata inflatiei a mijloacelor fixe amortizabile si a terenurilor, nu reprezinta elemente similare veniturilor;
3. sumele inregistrate in debitul contului rezultatul reportat din actualizarea cu rata inflatiei a pasivelor, cu exceptia actualizarii cu rata inflatiei a amortizarii mijloacelor fixe, nu reprezinta elemente similare cheltuielilor;
c) pentru sumele inregistrate in rezultatul reportat provenit din alte ajustari, ca urmare a implementarii reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara ca baza a contabilitatii, cu exceptia sumelor care provin din provizioane specifice si a sumelor care provin din actualizarea cu rata inflatiei, se aplica urmatorul tratament fiscal:
1. sumele care provin din anularea unor cheltuieli pentru care s-a acordat deducere reprezinta elemente similare veniturilor;
2. sumele care reprezinta elemente de natura veniturilor inregistrate suplimentar, potrivit reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, reprezinta elemente similare veniturilor;
3. sumele care reprezinta elemente de natura cheltuielilor inregistrate suplimentar, potrivit reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, sunt considerate elemente similare cheltuielilor numai daca acestea sunt deductibile in conformitate cu prevederile art. 21;
4. sumele care provin din anularea unor cheltuieli pentru care nu s-a acordat deducere nu reprezinta elemente similare veniturilor;
5. sumele care provin din anularea unor venituri care au reprezentat venituri neimpozabile nu reprezinta elemente similare cheltuielilor;
d) in cazul in care in rezultatul reportat provenit din alte ajustari, ca urmare a implementarii reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara ca baza a contabilitatii, se inregistreaza sume care provin din retratarea unor provizioane, altele decat cele prevazute la lit. a), sumele care provin din anularea provizioanelor care au reprezentat cheltuieli nedeductibile nu reprezinta elemente similare veniturilor, iar sumele rezultate din introducerea provizioanelor conform reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara nu reprezinta elemente similare cheltuielilor."

7. La articolul 20, literele b) si c) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"b) diferentele favorabile de valoare a titlurilor de participare, inregistrate ca urmare a incorporarii rezervelor, beneficiilor sau primelor de emisiune la persoanele juridice la care se detin titluri de participare. Acestea sunt impozabile la data cesionarii, transmiterii cu titlu gratuit, retragerii capitalului social sau lichidarii persoanei juridice la care se detin titlurile de participare;
c) veniturile din anularea cheltuielilor pentru care nu s-a acordat deducere, veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere, veniturile din recuperarea cheltuielilor nedeductibile, veniturile din restituirea ori anularea unor dobanzi si/sau penalitati de intarziere pentru care nu s-a acordat deducere, precum si veniturile reprezentand anularea rezervei inregistrate ca urmare a participarii in natura la capitalul altor persoane juridice;".

8. La articolul 20, dupa litera e) se introduc doua noi litere, literele f) si g), cu urmatorul cuprins:
"f) veniturile din impozitul pe profit amanat determinat si inregistrat de catre contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara;
g) veniturile reprezentand modificarea valorii juste a investitiilor imobiliare, ca urmare a evaluarii ulterioare utilizand modelul bazat pe valoarea justa de catre contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara. Aceste sume sunt impozabile concomitent cu deducerea amortizarii fiscale, respectiv la momentul scaderii din gestiune a acestor investitii imobiliare, dupa caz."

9. La articolul 21 alineatul (2), dupa litera p) se introduc doua noi litere, literele r) si s), cu urmatorul cuprins:
"r) cheltuielile inregistrate ca urmare a restituirii subventiilor primite, potrivit legii, de la Guvern, agentii guvernamentale si alte institutii nationale si internationale;
s) cheltuielile cu beneficiile acordate salariatilor in instrumente de capitaluri cu decontare in numerar la momentul acordarii efective a beneficiilor, daca acestea sunt impozitate conform titlului III."

10. La articolul 21 alineatul (4), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"a) cheltuielile proprii ale contribuabilului cu impozitul pe profit datorat, inclusiv cele reprezentand diferente din anii precedenti sau din anul curent, precum si impozitele pe profit sau pe venit platite in strainatate. Sunt nedeductibile si cheltuielile cu impozitele neretinute la sursa in numele persoanelor fizice si juridice nerezidente, pentru veniturile realizate din Romania, precum si cheltuielile cu impozitul pe profit amanat inregistrat de catre contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara;".

11. La articolul 21 alineatul (4), litera h) se abroga.

12. La articolul 21 alineatul (4), dupa litera s) se introduc patru noi litere, literele s^1)a€”s^4), cu urmatorul cuprins:
"s^1) cheltuielile din reevaluarea imobilizarilor necorporale, in cazul in care, ca urmare a efectuarii unei reevaluari de catre contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, se inregistreaza o descrestere a valorii acestora;
s^2) cheltuielile din reevaluarea mijloacelor fixe, in cazul in care, ca urmare a efectuarii unei reevaluari de catre contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, se inregistreaza o descrestere a valorii acestora;
s^3) cheltuielile reprezentand modificarea valorii juste a investitiilor imobiliare, in cazul in care, ca urmare a evaluarii ulterioare utilizand modelul bazat pe valoarea justa de catre contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, se inregistreaza o descrestere a valorii acestora;
s^4) cheltuielile reprezentand deprecierea/amortizarea mijloacelor fixe, inregistrate de catre contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, la momentul transferului din categoria activelor imobilizate detinute in vederea vanzarii in categoria activelor imobilizate detinute pentru activitatea proprie;".

13. La articolul 21 alineatul (4), litera t) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"t) 50% din cheltuielile privind combustibilul, pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv transportului rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului. Prin exceptie de la prezentele prevederi, cheltuielile privind combustibilul sunt integral deductibile in situatia in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
1. vehiculele utilizate exclusiv pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;
2. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi;
3. vehiculele utilizate pentru inchirierea catre alte persoane, inclusiv pentru desfasurarea activitatii de instruire in cadrul scolilor de soferi;".

14. La articolul 21 alineatul (4), dupa litera t) se introduce o noua litera, litera t), cu urmatorul cuprins:
"t) cheltuielile cu beneficiile acordate salariatilor in instrumente de capitaluri cu decontare in actiuni. Acestea reprezinta elemente similare cheltuielilor la momentul acordarii efective a beneficiilor daca acestea sunt impozitate conform titlului III."

15. La articolul 22 alineatul (1), litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"d) provizioanele specifice, constituite de institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul general tinut de Banca Nationala a Romaniei, de institutiile de plata persoane juridice romane care acorda credite legate de serviciile de plata, de institutiile emitente de moneda electronica, persoane juridice romane, care acorda credite legate de serviciile de plata, precum si provizioanele specifice constituite de alte persoane juridice, potrivit legilor de organizare si functionare;".

16. La articolul 22 alineatul (1), dupa litera d) se introduc doua noi litere, literele d^1) si d^2), cu urmatorul cuprins:
"d^1) ajustarile pentru depreciere aferente activelor pentru care, potrivit reglementarilor prudentiale ale Bancii Nationale a Romaniei, se determina ajustari prudentiale de valoare sau, dupa caz, valori ale pierderilor asteptate, inregistrate de catre institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit din state care nu sunt state membre ale Uniunii Europene sau din state care nu apartin Spatiului Economic European, potrivit reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, si filtrele prudentiale potrivit reglementarilor emise de Banca Nationala a Romaniei. Sumele reprezentand reducerea sau anularea filtrelor prudentiale sunt elemente similare veniturilor;
d^2) ajustarile pentru depreciere inregistrate de catre sucursalele din Romania ale institutiilor de credit din state membre ale Uniunii Europene si state apartinand Spatiului Economic European, potrivit reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, aferente creditelor si plasamentelor care intra in sfera de aplicare a reglementarilor prudentiale ale Bancii Nationale a Romaniei referitoare la ajustarile prudentiale de valoare aplicabile institutiilor de credit persoane juridice romane si sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state care nu sunt state membre ale Uniunii Europene sau din state care nu apartin Spatiului Economic European;".

17. La articolul 22, dupa alineatul (5^1) se introduce un nou alineat, alineatul (5^2), cu urmatorul cuprins:
"(5^2) Prin exceptie de la prevederile alin. (5), rezervele din reevaluarea imobilizarilor necorporale, efectuata de catre contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, care sunt deduse la calculul profitului impozabil prin intermediul amortizarii fiscale sau al cheltuielilor cu cedarea imobilizarilor necorporale, se impoziteaza concomitent cu deducerea amortizarii fiscale, respectiv la momentul scaderii din gestiune a acestor imobilizari necorporale, dupa caz."

18. La articolul 24, dupa alineatul (15) se introduc doua noi alineate, alineatele (15^1) si (15^2), cu urmatorul cuprins:
"(15^1) In cazul in care se inlocuiesc parti componente ale mijloacelor fixe amortizabile/imobilizarilor necorporale cu valoare fiscala ramasa neamortizata, cheltuielile reprezentand valoarea fiscala ramasa neamortizata aferenta partilor inlocuite reprezinta cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil.
Valoarea fiscala ramasa neamortizata a mijloacelor fixe amortizabile/imobilizarilor necorporale se recalculeaza in mod corespunzator, prin diminuarea acesteia cu valoarea fiscala ramasa neamortizata aferenta partilor inlocuite si majorarea cu valoarea fiscala aferenta partilor noi inlocuite, pe durata normala de utilizare ramasa.
(15^2) In cazul in care se inlocuiesc parti componente ale mijloacelor fixe amortizabile/imobilizarilor necorporale dupa expirarea duratei normale de utilizare, pentru determinarea amortizarii fiscale se va stabili o noua durata normala de utilizare de catre o comisie tehnica sau un expert tehnic independent."

19. La articolul 24, dupa alineatul (22) se introduce un nou alineat, alineatul (23), cu urmatorul cuprins:
"(23) In cazul contribuabililor care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, pentru activele imobilizate detinute pentru activitatea proprie, transferate in categoria activelor imobilizate detinute in vederea vanzarii si reclasificate in categoria activelor imobilizate detinute pentru activitatea proprie, valoarea fiscala ramasa neamortizata este valoarea fiscala dinaintea reclasificarii ca active imobilizate detinute in vederea vanzarii. Durata de amortizare este durata normala de utilizare ramasa determinata in baza duratei normale de utilizare initiale, din care se scade durata in care a fost clasificat in categoria activelor imobilizate detinute in vederea vanzarii. Amortizarea fiscala se calculeaza incepand cu luna urmatoare celei in care a fost reclasificat in categoria activelor imobilizate detinute pentru activitatea proprie, prin recalcularea cotei de amortizare fiscala."

20. La articolul 34, dupa alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (8^1), cu urmatorul cuprins:
"(8^1) In cazul contribuabililor care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, platile anticipate trimestriale se efectueaza in suma de o patrime din impozitul pe profit aferent anului precedent determinat potrivit alin. (8), fara a lua in calcul influenta ce provine din aplicarea prevederilor art. 19^3, inclusiv pentru anii fiscali in care se deduc sumele evidentiate in soldul debitor al contului rezultatul reportat din provizioane specifice."

21. La articolul 34, alineatul (14) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(14) Persoanele juridice care, in cursul anului fiscal, se dizolva cu lichidare, potrivit legii, au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit si sa plateasca impozitul pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala."

22. La articolul 42, dupa litera a) se introduce o noua litera, litera a^1), cu urmatorul cuprins:
"a^1) veniturile realizate din valorificarea bunurilor mobile sub forma deseurilor prin centrele de colectare, in vederea dezmembrarii, care fac obiectul programelor nationale finantate din bugetul de stat sau din alte fonduri publice;".

23. La articolul 48 alineatul (7), litera l^1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"l^1) 50% din cheltuielile privind combustibilul pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv transportului rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului. Prin exceptie, cheltuielile privind combustibilul efectuate in cadrul activitatii in scopul realizarii de venituri sunt deductibile integral in situatia in care vehiculele respective se inscriu in oricare din urmatoarele categorii:
1. vehiculele utilizate exclusiv pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;
2. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi;
3. vehiculele utilizate pentru inchirierea catre alte persoane, inclusiv pentru desfasurarea activitatii de instruire in cadrul scolilor de soferi;".

24. La articolul 49, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, care se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, in conformitate cu activitatile din Clasificarea activitatilor din economia nationala a€” CAEN, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 656/1997, cu modificarile ulterioare.
Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti au urmatoarele obligatii:
a) stabilirea nivelului normelor de venit;
b) publicarea acestora, anual, in cursul trimestrului IV al anului anterior celui in care urmeaza a se aplica."

25. La articolul 49, alineatul (8) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(8) Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit au obligatia sa completeze numai partea din Registrul-jurnal de incasari si plati referitoare la incasari, potrivit reglementarilor contabile elaborate in acest scop."

26. La articolul 49, dupa alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu urmatorul cuprins:
"(9) Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator, au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia privind venitul estimat/norma de venit pana la data de 31 ianuarie inclusiv.
Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumei de 100.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei, la sfarsitul anului fiscal."

27. La articolul 51, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada daca contribuabilul nu solicita revenirea la sistemul anterior, prin completarea corespunzatoare a declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani.
(3) Optiunea pentru determinarea venitului net in sistem real se exercita prin completarea declaratiei privind venitul estimat/norma de venit cu informatii privind determinarea venitului net anual in sistem real si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv, in cazul contribuabililor care au desfasurat activitate in anul precedent, respectiv in termen de 15 zile de la inceperea activitatii, in cazul contribuabililor care incep activitatea in cursul anului fiscal."

28. Articolul 52 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Retinerea la sursa a impozitului reprezentand plati anticipate pentru unele venituri din activitati independente Art. 52
(1) Pentru urmatoarele venituri, platitorii persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite:
a) venituri din drepturi de proprietate intelectuala;
b) venituri din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, precum si a contractelor de agent;
c) venituri din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara;
d) venitul obtinut de o persoana fizica dintr-o asociere cu o persoana juridica contribuabil, potrivit titlului IV^1, care nu genereaza o persoana juridica.
(2) Impozitul ce trebuie retinut se stabileste dupa cum urmeaza:
a) in cazul veniturilor prevazute la alin. (1) lit. a)a€”c), aplicand o cota de impunere de 10% la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit titlului IX^2;
b) in cazul veniturilor prevazute la alin. (1) lit. d), aplicand cota de impunere prevazuta pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor la veniturile ce revin persoanei fizice din asociere.
(3) Impozitul ce trebuie retinut se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, cu exceptia impozitului aferent veniturilor prevazute la alin. (1) lit. d), pentru care termenul de virare este reglementat potrivit titlului IV^1."

29. La articolul 52^1, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Contribuabilii care realizeaza venituri din activitatile mentionate la art. 52 alin. (1) lit. a)a€”c) pot opta pentru stabilirea impozitului pe venit ca impozit final. Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris in momentul incheierii fiecarui raport juridic/contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestuia."

30. Articolul 53 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Plati anticipate ale impozitului pe veniturile din activitati independente Art. 53
(1) Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente au obligatia sa efectueze plati anticipate in contul impozitului anual datorat la bugetul de stat, potrivit art. 82, cu exceptia veniturilor prevazute la art. 52, pentru care plata anticipata se efectueaza prin retinere la sursa sau pentru care impozitul este final, potrivit prevederilor art. 52^1.
(2) Impozitul retinut la sursa de catre platitori pentru veniturile obtinute din valorificarea bunurilor mobile sub forma deseurilor din patrimoniul afacerii, prevazute la art. 78 alin. (1) lit. f) calculat prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut, reprezinta plata anticipata in contul impozitului anual datorat de catre contribuabilii care realizeaza, individual sau intr-o forma de asociere, venituri din activitati independente determinate in sistem real pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla. Platile anticipate vor fi luate in calcul la definitivarea impozitului anual de catre organul fiscal competent."

31. La articolul 61, dupa alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (3)a€”(5), cu urmatorul cuprins:
"(3) Sunt considerate venituri din cedarea folosintei bunurilor si veniturile obtinute de catre proprietar din inchirierea camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare in scop turistic cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv.
(4) In categoria venituri din cedarea folosintei bunurilor se cuprind si cele realizate de contribuabilii prevazuti la alin. (3) care, in cursul anului fiscal, obtin venituri din inchirierea in scop turistic a unui numar mai mare de 5 camere de inchiriat, situate in locuinte proprietate personala. De la data producerii evenimentului, respectiv de la data depasirii numarului de 5 camere de inchiriat, si pana la sfarsitul anului fiscal, determinarea venitului net se realizeaza in sistem real potrivit regulilor de stabilire prevazute in categoria venituri din activitati independente.
(5) Veniturile obtinute din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare mai mare de 5 camere de inchiriat, sunt calificate ca venituri din activitati independente pentru care venitul net anual se determina pe baza de norma de venit sau in sistem real si se supun impunerii potrivit prevederilor cap. II din prezentul titlu."

32. La articolul 62, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Venitul brut din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendarea bunurilor agricole, reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura stabilite potrivit contractului incheiat intre parti, pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul incasarii acestora. Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispozitiilor legale, in sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinator legal, daca sunt efectuate de cealalta parte contractanta."

33. La articolul 62, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) In cazul veniturilor obtinute din inchirierea bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza chiriei prevazute in contractul incheiat intre parti pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul incasarii chiriei."

34. La articolul 62, dupa alineatul (2) se introduc sase noi alineate, alineatele (2^1)a€”(2^6), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) In cazul veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.
(2^2) In cazul in care arenda se exprima in natura, evaluarea in lei se va face pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, ca urmare a propunerilor directiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, hotarari ce trebuie emise inainte de inceperea anului fiscal. Aceste hotarari se transmit in cadrul aceluiasi termen directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, pentru a fi comunicate unitatilor fiscale din subordine.
(2^3) Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.
(2^4) Impozitul pe veniturile din arenda se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net, impozitul fiind final.
(2^5) Impozitul astfel calculat si retinut pentru veniturile din arenda se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
(2^6) In cazul in care opteaza pentru determinarea venitului net din arenda in sistem real, contribuabilii sunt obligati sa precizeze in scris, in contractul/raportul juridic incheiat, la momentul incheierii acestuia. Modalitatea de impunere aleasa este aplicabila pentru toate veniturile realizate in baza contractului/raportului juridic respectiv."

35. La articolul 62, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), (2) si (2^1)a€”(2^5), contribuabilii pot opta pentru determinarea venitului net din cedarea folosintei bunurilor in sistem real, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla."

36. Dupa articolul 62 se introduc trei noi articole, articolele 62^1a€”62^3, cu urmatorul cuprins:
"
Reguli privind stabilirea impozitului pe venitul determinat pe baza normei anuale de venit Art. 62^1
(1) Contribuabilii care realizeaza venituri din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv, datoreaza un impozit pe venitul stabilit ca norma anuala de venit.
(2) Norma anuala de venit corespunzatoare unei camere de inchiriat se determina de directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, dupa caz, pe baza criteriilor stabilite prin ordin comun al ministrului dezvoltarii regionale si turismului si al ministrului finantelor publice si a propunerilor Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului privind nivelul normelor anuale de venit. Propunerile privind nivelul normelor anuale de venit se transmit anual de catre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, in cursul trimestrului IV, dar nu mai tarziu de data de 30 noiembrie a anului anterior celui in care urmeaza a se aplica normele anuale de venit, Ministerului Finantelor Publice.
(3) Directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, dupa caz, au obligatia publicarii anuale a normelor anuale de venit, in cursul trimestrului IV al anului anterior celui in care urmeaza a se aplica.
(4) Contribuabilii prevazuti la alin. (1) au obligatia sa depuna la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 31 ianuarie inclusiv, declaratia privind venitul estimat/norma de venit pentru anul in curs. In cazul in care contribuabilii incep sa realizeze in cursul anului, dupa data de 31 ianuarie inclusiv, venituri definite potrivit art. 61 alin. (3), in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului acestia au obligatia completarii si depunerii declaratiei privind venitul estimat/norma de venit pentru anul fiscal in curs.
(5) Organul fiscal competent stabileste impozitul anual datorat pe baza declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si emite decizia de impunere la termenul si potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(6) Impozitul anual datorat se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra normei anuale de venit, impozitul fiind final.
(7) Impozitul anual datorat se vireaza integral la bugetul de stat.
(8) Plata impozitului se efectueaza in cursul anului catre bugetul de stat, in contul impozitului anual datorat, in doua rate egale, astfel: 50% din impozit pana la data de 25 iulie inclusiv si 50% din impozit pana la data 25 noiembrie inclusiv. Pentru declaratiile privind venitul estimat/norma de venit depuse in luna noiembrie sau decembrie, impozitul anual datorat se stabileste prin decizie de impunere anuala, pe baza declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si se plateste in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere.

Reguli privind stabilirea impozitului in cazul optiunii pentru determinarea venitului net in sistem real Art. 62^2
(1) Contribuabilii care realizeaza venituri definite la art. 61 alin. (3) au dreptul sa opteze pentru determinarea venitului net anual in sistem real pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, potrivit prevederilor art. 48.
(2) Optiunea se exercita pentru fiecare an fiscal, prin completarea declaratiei privind venitul estimat/norma de venit pentru anul in curs si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv. In cazul in care contribuabilii incep sa realizeze in cursul anului, dupa data de 31 ianuarie inclusiv, venituri definite potrivit art. 61 alin. (3), optiunea se exercita pentru anul fiscal in curs, in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului, prin completarea si depunerea declaratiei privind venitul estimat/norma de venit.
(3) In cursul anului fiscal contribuabilii sunt obligati sa efectueze plati anticipate cu titlu de impozit catre bugetul de stat, in contul impozitului anual datorat, in doua rate egale, astfel:
50% din impozit pana la data de 25 iulie inclusiv si 50% din impozit pana la data 25 noiembrie inclusiv. In cazul in care decizia de impunere pentru anul fiscal in curs nu a fost emisa pana la data de 1 noiembrie, precum si in cazul contribuabililor care realizeaza venituri definite la art. 61 alin. (3) dupa data de 1 noiembrie a anului fiscal in curs, nu se mai stabilesc plati anticipate, venitul net anual urmand sa fie supus impunerii potrivit deciziei de impunere emise pe baza declaratiei privind venitul realizat.
(4) Organul fiscal competent stabileste platile anticipate prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net anual estimat din declaratia privind venitul estimat/norma de venit si emite decizia de impunere, care se comunica contribuabililor, potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Pentru declaratiile privind venitul estimat/norma de venit depuse in luna noiembrie sau decembrie nu se mai stabilesc plati anticipate, venitul net aferent perioadei pana la sfarsitul anului urmand sa fie supus impozitarii potrivit deciziei de impunere emise pe baza declaratiei privind venitul realizat.
(5) Contribuabilii prevazuti la alin. (1) au obligatia de a depune declaratia privind venitul realizat la organul fiscal competent pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.
(6) Impozitul anual datorat se calculeaza de organul fiscal competent, pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net anual determinat in sistem real pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, impozitul fiind final.
(7) Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat si emite decizia de impunere, la termenul si in forma stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(8) Diferentele de impozit ramase de achitat conform deciziei de impunere anuale se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza obligatii fiscale accesorii conform Codului de procedura fiscala.
(9) Impozitul anual datorat se vireaza integral la bugetul de stat.

Reguli de stabilire a impozitului final pentru veniturile realizate din inchirierea in scop turistic in cazul depasirii numarului de 5 camere in cursul anului fiscal Art. 62^3
(1) In cazul in care, in cursul anului fiscal, contribuabilii prevazuti la art. 61 alin. (4) realizeaza venituri din inchirierea unui numar mai mare de 5 camere, acestia sunt obligati sa notifice evenimentul, respectiv depasirea numarului de 5 camere de inchiriat, organului fiscal competent, in termen de 15 zile de la data producerii acestuia. Pentru perioada din anul fiscal in care venitul a fost determinat pe baza normei de venit, conform prevederilor art. 62^1, organul fiscal va recalcula norma de venit si platile stabilite in contul impozitului anual datorat.
(2) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (1) se stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(3) Pentru perioada ramasa din anul fiscal, venitul net se stabileste in sistem real, potrivit prevederilor art. 48. Contribuabilii respectivi sunt obligati sa completeze si sa depuna declaratia privind venitul estimat/ norma de venit, in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului, la organul fiscal competent, in vederea stabilirii platilor anticipate pentru veniturile aferente perioadei ramase pana la sfarsitul anului fiscal. Regulile de impunere aplicabile pentru venitul realizat in perioada ramasa sunt cele prevazute la art. 62^2 alin. (3)a€”(9)."

37. La articolul 63, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alineatele (3) si (4), cu urmatorul cuprins:
"(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru contribuabilii care realizeaza venituri din inchirierea camerelor, situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare in scop turistic cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv, stabilite pe baza de norma anuala de venit sau care opteaza pentru determinarea venitului in sistem real, precum si pentru cei care inchiriaza in scop turistic, in cursul anului, un numar mai mare de 5 camere de inchiriat in locuinte proprietate personala sunt aplicabile prevederile art. 62^1 alin. (8), art. 62^2 alin. (3)a€”(4) si art. 62^3 alin. (3).
(4) Impozitul retinut la sursa de catre platitori pentru veniturile obtinute din valorificarea bunurilor mobile sub forma deseurilor din patrimoniul afacerii, prevazute la art. 78 alin. (1) lit. f), calculat prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut, reprezinta plata anticipata in contul impozitului anual datorat de catre contribuabilii care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor determinate in sistem real pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla. Platile anticipate vor fi luate in calcul la definitivarea impozitului anual de catre organul fiscal competent."

38. Articolul 64 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Impozitarea venitului net din cedarea folosintei bunurilor Art. 64
(1) Venitul net din cedarea folosintei bunurilor se impune potrivit prevederilor cap. X din prezentul titlu.
(2) Pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor prevazute la art. 61 alin. (3) si (4) nu sunt aplicabile reglementarile cap. X A«Venitul net anual impozabilA» din prezentul titlu."

39. La articolul 72, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(5) Contribuabilii care desfasoara activitati agricole pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit, precum si cei pentru care impozitul se calculeaza potrivit prevederilor art. 74 alin. (4) au obligatia sa completeze numai partea din Registrul-jurnal de incasari si plati referitoare la incasari, potrivit reglementarilor contabile elaborate in acest scop."

40. La articolul 72, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmatorul cuprins:
"(6) Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit, precum si cei pentru care impozitul se calculeaza potrivit prevederilor art. 74 alin. (4) si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator, au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Contribuabilii respectivi au obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia privind venitul estimat/norma de venit pana la data de 31 ianuarie inclusiv. Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumei de 100.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei, la sfarsitul anului fiscal."

41. La articolul 74, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmatorul cuprins:
"(6) Impozitul retinut la sursa de catre platitori pentru veniturile obtinute din valorificarea bunurilor mobile sub forma deseurilor din patrimoniul afacerii, prevazute la art. 78 alin. (1) lit. f), calculat prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut, reprezinta plata anticipata in contul impozitului anual datorat de catre contribuabilii care realizeaza, individual sau intr-o forma de asociere, venituri din activitati agricole determinate in sistem real pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla. Platile anticipate vor fi luate in calcul la definitivarea impozitului anual de catre organul fiscal competent."

42. La articolul 78 alineatul (1), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera f), cu urmatorul cuprins:
"f) venituri obtinute din valorificarea prin centrele de colectare a deseurilor de metal, hartie, sticla si altele asemenea. Nu sunt impozabile veniturile realizate din valorificarea bunurilor mobile prin centrele de colectare, in vederea dezmembrarii, care fac obiectul Programelor nationale finantate din bugetul de stat sau din alte fonduri publice, in conformitate cu prevederile art. 42 lit. a^1) si lit. g)."

43. La articolul 81, denumirea marginala si alineatele (2)a€”(4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"
Declaratii privind venitul estimat/norma de venit
.......................................................
(2) Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare pentru care impunerea este finala, au obligatia sa depuna o declaratie privind venitul estimat/norma de venit, in termen de 15 zile de la incheierea contractului intre parti.
Declaratia privind venitul estimat/norma de venit se depune odata cu inregistrarea la organul fiscal a contractului incheiat intre parti. Contribuabilii care obtin venituri din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de 15 zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent.
(3) Contribuabilii care in anul anterior au realizat pierderi si cei care au realizat venituri pe perioade mai mici decat anul fiscal, precum si cei care, din motive obiective, estimeaza ca vor realiza venituri care difera cu cel putin 20% fata de anul fiscal anterior depun, odata cu declaratia privind venitul realizat, si declaratia privind venitul estimat/norma de venit.
(4) Contribuabilii care determina venitul net pe baza de norme de venit, precum si cei pentru care cheltuielile se determina in sistem forfetar si care au optat pentru determinarea venitului net in sistem real depun declaratia privind venitul estimat/ norma de venit completata corespunzator."

44. La articolul 82, alineatele (2), (3) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Platile anticipate se stabilesc de organul fiscal competent pe fiecare sursa de venit, luandu-se ca baza de calcul venitul anual estimat sau venitul net realizat in anul precedent, dupa caz, prin emiterea unei decizii care se comunica contribuabililor, potrivit legii. In cazul impunerilor efectuate dupa expirarea termenelor de plata prevazute la alin. (3), contribuabilii au obligatia efectuarii platilor anticipate la nivelul sumei datorate pentru ultimul termen de plata al anului precedent. Diferenta dintre impozitul anual calculat asupra venitului net realizat in anul precedent si suma reprezentand plati anticipate datorate de contribuabil la nivelul trimestrului IV din anul anterior se repartizeaza pe termenele de plata urmatoare din cadrul anului fiscal. Pentru declaratiile privind venitul estimat/norma de venit depuse in luna decembrie nu se mai stabilesc plati anticipate, venitul net aferent perioadei pana la sfarsitul anului urmand sa fie supus impozitarii potrivit deciziei de impunere emise pe baza declaratiei privind venitul realizat. Platile anticipate pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, cu exceptia veniturilor din arenda, se stabilesc de organul fiscal astfel:
a) pe baza contractului incheiat intre parti; sau
b) pe baza veniturilor determinate potrivit datelor din contabilitatea in partida simpla, potrivit optiunii. In cazul in care, potrivit clauzelor contractuale, venitul din cedarea folosintei bunurilor reprezinta echivalentul in lei al unei sume in valuta, determinarea venitului anual estimat se efectueaza pe baza cursului de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ziua precedenta celei in care se efectueaza impunerea.
(3) Platile anticipate se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru. Nu se datoreaza plati anticipate in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din arendare si care au optat pentru determinarea venitului net in sistem real, plata impozitului anual efectuandu-se potrivit deciziei de impunere emise pe baza declaratiei privind venitul realizat. Contribuabilii care determina venitul net din activitati agricole, potrivit art. 72 si 73, datoreaza plati anticipate catre bugetul de stat pentru impozitul aferent acestui venit, in doua rate egale, astfel: 50% din impozit pana la data de 25 septembrie inclusiv si 50% din impozit pana la data de 25 noiembrie inclusiv.
.............................................................
(5) Pentru stabilirea platilor anticipate, organul fiscal va lua ca baza de calcul venitul anual estimat, in toate situatiile in care a fost depusa o declaratie privind venitul estimat/ norma de venit pentru anul curent, sau venitul net din declaratia privind venitul realizat pentru anul fiscal precedent, dupa caz. La stabilirea platilor anticipate se utilizeaza cota de impozit de 16% prevazuta la art. 43 alin. (1)."

45. La articolul 82, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (5^1), cu urmatorul cuprins:
"(5^1) Impozitul retinut la sursa de catre platitori pentru veniturile prevazute la art. 78 alin. (1) lit. f) se stabileste prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut si reprezinta plata anticipata in contul impozitului anual datorat de catre contribuabilii care realizeaza, individual sau intr-o forma de asociere, venituri din activitati independente, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din activitati agricole, determinate in sistem real."

46. La articolul 83 alineatul (3), literele a) si b) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"a) venituri nete determinate pe baza de norme de venit, cu exceptia contribuabililor care au depus declaratii privind venitul estimat/ norma de venit in luna decembrie si pentru care nu s-au stabilit plati anticipate, conform legii;
b) venituri din activitati mentionate la art. 52 alin. (1) lit. a)a€”c), a caror impunere este finala potrivit prevederilor art. 52^1;".

47. La articolul 83 alineatul (3), dupa litera b) se introduce o noua litera, litera b^1), cu urmatorul cuprins:
"b^1) venituri din cedarea folosintei bunurilor sub forma de arenda, a caror impunere este finala potrivit prevederilor art. 62 alin. (2^1);".

48. La articolul 83 alineatul (3), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"c) venituri din cedarea folosintei bunurilor prevazute la art. 63 alin. (2), a caror impunere este finala, cu exceptia contribuabililor care au depus declaratii privind venitul estimat/norma de venit in luna decembrie si pentru care nu s-au stabilit plati anticipate, conform legii;".

49. La articolul 94, alineatul (9) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(9) Optiunea se exercita prin completarea declaratiei privind venitul estimat/norma de venit cu informatii privind stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit si depunerea la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv, in cazul contribuabililor care au desfasurat activitate in anul 2011."

50. La articolul 94, dupa alineatul (12) se introduc trei noi alineate, alineatele (13)a€”(15), cu urmatorul cuprins:
"(13) Pentru veniturile realizate in baza contractelor aflate in derulare la data de 1 octombrie 2011, pentru care la data respectiva erau aplicabile prevederile art. 52, obligatiile privind calculul, retinerea si virarea impozitului reprezentand plati anticipate sunt cele in vigoare la data platii veniturilor.
(14) Veniturile din arendare realizate in anul 2011 se declara in declaratia privind venitul realizat care va fi depusa la organul fiscal competent pana la data de 25 mai a anului 2012, plata impozitului efectuandu-se pe baza deciziei de impunere anuala.
In cazul contractelor de arendare aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2012, contribuabilii care realizeaza venituri din arenda sunt obligati sa isi exercite in scris optiunea privind modalitatea de impunere aleasa, prin incheierea unui act aditional, inainte de data efectuarii primei plati, care sa fie inregistrat la organul fiscal competent in termen de 15 zile de la incheierea acestuia.
(15) Propunerile Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului pentru anul 2012 privind nivelul normelor anuale de venit corespunzatoare unei camere de inchiriat in cazul veniturilor din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv, se transmit Ministerului Finantelor Publice pana la data de 10 ianuarie 2012. Directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, dupa caz, au obligatia determinarii si publicarii anuale a normelor anuale de venit pana la data de 15 ianuarie 2012, pe baza criteriilor stabilite prin ordin comun al ministrului dezvoltarii regionale si turismului si al ministrului finantelor publice si a propunerilor Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului."

51. La articolul 117, litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) dobanda aferenta instrumentelor de datorie publica in lei si in valuta, veniturile obtinute din tranzactiile cu instrumente financiare derivate utilizate pentru realizarea operatiunilor de administrare a riscurilor asociate obligatiilor de natura datoriei publice guvernamentale si veniturile obtinute din tranzactionarea titlurilor de stat si a obligatiunilor emise de catre unitatile administrativ-teritoriale, in lei si in valuta, pe piata interna si/sau pe pietele financiare internationale, precum si dobanda aferenta instrumentelor emise de catre Banca Nationala a Romaniei in scopul atingerii obiectivelor de politica monetara si veniturile obtinute din tranzactionarea valorilor mobiliare emise de catre Banca Nationala a Romaniei;".

52. La articolul 118, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"(5) Machetele A«Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in RomaniaA» si A«Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din RomaniaA» se stabilesc prin norme."

53. La articolul 129 alineatul (4), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"a) utilizarea bunurilor, altele decat bunurile de capital, care fac parte din activele folosite in cadrul activitatii economice a persoanei impozabile in folosul propriu sau de catre personalul acesteia ori pentru a fi puse la dispozitie in vederea utilizarii in mod gratuit altor persoane, pentru alte scopuri decat desfasurarea activitatii sale economice, daca taxa pentru bunurile respective a fost dedusa total sau partial, cu exceptia bunurilor a caror achizitie face obiectul limitarii la 50% a dreptului de deducere potrivit prevederilor art. 145^1;".

54. La articolul 134^2 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator. Avansurile reprezinta plata partiala sau integrala a contravalorii bunurilor si serviciilor, efectuata inainte de data livrarii ori prestarii acestora;".

55. La articolul 141 alineatul (2) litera f), punctul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"4. o constructie noua cuprinde si orice constructie transformata sau parte transformata a unei constructii, daca costul transformarii, exclusiv taxa, se ridica la minimum 50% din valoarea de piata a constructiei sau a partii din constructie, astfel cum aceasta este stabilita printr-un raport de expertiza, exclusiv valoarea terenului, ulterior transformarii;".
< Inapoi

NOUTATI LEGISLATIVE

LEGATURI UTILE